خانواده ها لذت خانه تکانی را با به خطر انداختن سلامت خود از دست ندهند < meta name="description" content="سلامتی وتندرستی" />

1

خانواده ها لذت خانه تکانی را با به خطر انداختن سلامت خود از دست ندهند

استقبال نوروز از دیرباز با برنامه های مختلفی از جمله خانه تکانی آغاز می شود. خانه تکانی سنتی است که از تازگی بهار الگو گرفته و همراه دیگر آداب و رسوم در روزهای پایانی سال از سوی خانواده ها انجام می شود در واقع نو و تازه شدن امری است که ابتدا از خانه ها شروع می شود و به دنبال آن به افراد یادآوری می کند که باید خود را در سال جدید متحول کنند. به باور ایرانیان نظافت خانه، زندگی و روحیه آنان را نو و شاداب می کند و این شادابی و تازگی روحیه مضاعفی را به آنان برای آغازی نو می دهد. اما در این میان رعایت نکات ایمنی و توجه به بهداشت جسمی از اهمیت خاصی برخورد دار است که لازم است در عین کار و فعالیت به این نکات پزشکی اهمیت داده شود .
رعایت اصول بهداشتی وپیشگیری
هنگام خانه تکانی باید اصول بهداشتی و پیشگیری جدی گرفته شود افزود. اصولا خانه تکانی در ایام قبل از عید یا به نوعی شب عید در خانواده ها بر عهده خانم ها بخصوص زنان خانه دار است بنابراین باید اصول بهداشتی و پیشگیری در این سنت قدیمی در رسومی نظیر رسم پرده کوبی، جابجا کردن میز و صندلی ها، تمیزی خانه و غیره رعایت شود تا دچار مشکلاتی نظیر کمر درد، پا درد، درد گردن، دیسک کمر، سیاتیک و غیره که متاسفانه این موارد امروزه در بین زنان جامعه ما بسیار شایع شده است نشوند.
نکته دیگر اینکه خانم ها بهتر است آویزان کردن پرده را به آقایان محول کنند چون کش و قوس هایی که زنان بر اثر آویز کردن چیزی در یک بلندی بر روی بدن خودشان ایجاد می کنند فشار زیادی را در ستون فقرات آنها وارد کرده در نتیجه منجر به کمر دردهای شدید در این افراد خواهد شد.
اصل دوم در خانه تکانی های شب عید همان اصول بلند کردن یک شیء از روی زمین است که متاسفانه بیش از 90 درصد زنان این اصول را جدی نمی گیرند در واقع زنان زمانی که می خواهند یک شی سنگین و یا حتی سبکی را مثل صندلی یا یک ظرف از روی زمین بردارند باید ابتدا بنشینند بعد آن را بلند کنند. در واقع روش کار آنها باید همانند یک وزنه بردار باشد همانطور که وزنه بردار ابتدا می نشیند بعد وزنه را بلند می کند زنان نیز باید ابتدا بنشینند و از خم شدن در هنگام بلند کردن شی پرهیز کنند این در حالی است که زنان این فعالیت ها را بصورت خم شده انجام می دهند.

باید گفت امروزه کمر درد، پا درد، دیسک کمر و غیره از بیماری های بسیار شایع در جامعه زنان ما به شمار می رود اگر چه برای درمان این دردها از روش های ورزش درمانی، فیزیوتراپی، درمان طبی و حتی جراحی های ساده و پیچیده بکار می رود اما در بیشتر موارد زنان ما تا پایان عمر درگیر این مشکلات ستون فقراتی خواهند شد بنابراین رعایت بهداشت اصولی کارها و همچنین پیشگیری بهترین روش درمانی از بروز بیماری های ستون فقراتی در زنان بخصوص خانم های خانه دار است.

انجام فعالیت های ناگهانی، طولانی مدت و شدید برای بیماران قلبی؛ ممنوع

انجام فعالیت های ناگهانی، طولانی مدت و شدید را برای بیماران قلبی ممنوع می باشد. انجام فعالیت های فیزیکی نظیر خانه تکانی در بیماران قلبی بسته به میزان فعالیت، نوع بیماری قلبی و توصیه های پزشک معالج متفاوت است اما تمامی افرادی که درگیر بیماری های قلبی و عروقی هستند باید برای انجام فعالیت های خود یک سری اصول کلی بهداشتی و پیشگیری را رعایت کنند و این اصول کلی نیز این است که باید از انجام کارهای ناگهانی، شدید، سنگین و طولانی توسط این افراد پرهیز شود.
هر کدام از این بیماران باید در انجام فعالیت های فیزیکی یک سری اصول خاصی را رعایت کنند اما بیماران دریچه قلب نسبت به سایر بیماران محدودیت کمتری در انجام فعالیت و کار منزل دارند ولی بیماران قلبی با ناراحتی های عروقی کسانی هستند که یا تحت عمل باز قلب قرار گرفته و پیوند عروق کردند و یا اینکه سکته های قلبی کرده اند بنابراین فعالیت های شدید و خسته کننده توسط آنها، ممکن است منجر به سکته قلبی مجدد در آنها شده و یا بیماری آنها را تشدید کند.

اثر مواد شوینده نظیر وایتکس و غیره بر روي دستگاه تنفس در بيماران قلبي

موقع استفاده از مايعات شوينده اي مانند وايتکس و جوهر نمك، بخار سمي متصاعد شده و در هوا پراکنده مي شود استشمام اين بخار روي مخاط تنفسي اثرات التهابي و مضري مي گذارد در نهايت منجربه بيماري تنگي نفس مي شود در بيماراني که سابقه نارسايي قلبي توام با بيماري هاي ريوي هستند، استفاده از اين مواد باعث تنگي نفس و شدت بيماري آنها مي شود. بيماراني که دچار نارسايي قلبي هستند بهتر است از اين مواد استفاده نکنند.

بطور کلی توصیه می شود بیماران قلبی برای انجام فعالیت های فیزیکی و کار در منزل، باید اصول کلی آن یعنی از انجام کارهای طولانی، کار در ارتفاع نظیر شیشه پاک کردن، فعالیت شدید، سنگین و ناگهانی پرهیز کنند و این افراد بهتر است فعالیت های خود را با مشورت پزشک خود آغاز کنند.نکته دیگر در خصوص کار این بیمار ان این است که توصیه می شود بیماران قلبی فعالیت خود را قبل از غذا خوردن و با شکم خالی انجام دهند در غیر اینصورت خطرات جدی متوجه آنها خواهد شد.

خانه تکانی زنان باردار

 انجام کارهای سنگین و مضاعف در حالت معمولی برای زنان می تواند آنها را با مشکلات جسمی نظیر کمر درد و غیره مواجه کند و برای آنها توصیه نمی شود حال اگر خانمی در شرایط وضع حمل بخواهد کار منزل بخصوص خانه تکانی که در ایام عید در خانواده ها رایج است را انجام دهد به دلیل اینکه آنها تعادل مشخص و ثابتی ندارند و نمی توانند همانند زنان دیگر در حین فعالیت تعادل خود را حفظ کنند می تواند آنها را با خطرات جدی مانند شکستگی دست، پا، کتف و حتی پارگی کیسه آب و در موارد حاد سقط جنین را به همراه داشته باشد.
 در واقع یک تصوری غلطی که در بین بسیاری از زنان باردار وجود دارد این است که آنها گمان می کنند که پارگی کیسه آب تنها در ماههای‌ آخر حاملگی اتفاق می‌افتد اما این تصور اشتباه است. پارگی کیسه آب ممکن است در هر زمانی از بارداری بر اثر عدم رعایت برخی اصول لازم بارداری مانند بلند کردن شی سنگین یا زمین خوردن اتفاق بیفتد.

 زنان باردار باید برای اطمینان خاطر از سلامت جنین خود تا حدی که می توانند از تماس با بسیاری از شوینده هایی مثل وایتکس، کلر، جوهر نمک و غیره که ترکیبات شیمیایی در آن بکار رفته است خودداری کنند زیرا در حالت معمولی زنان باردار با تنگی نفس مواجه هستند و اگر در مواجه با این مواد قرار بگیرد تنگی نفس آنها افزایش یافته در نتیجه اکسیژن کمتری به جنین می رسد بنابراین توصیه می شود این افراد حتی در صورت استفاده از ماسک ها نیز از نزدیکی با این مواد دور کنند.

آسیب های پوستی مواد شوینده

آسیب های آلرژیک را از شایع ترین آسیب های پوستی مواد شوینده می باشد .این آسیب ها افراد را دچار اگزماهای تماسی می کند. در برخی موارد دیده شده است که افرادی که از دستکش های "لاتکس" در زمان کار با مواد شوینده استفاده می کنند ممکن است به مواد آن آلرژی داشته باشند و عوارضی مانند خارش، تورم در محل تماس با پوست ایجاد شود که در صورت تشدید و استفاده طولانی مدت و به مرور زمان عوارض ناشی از آن تمام پوست بدن را دچار قرمزی و تورم می کند.

به افرادی که زمینه ابتلا به بیماری های آلرژیک دارند توصیه می شود با مواد شوینده قوی کمتر تماس داشته باشند زیرا این دسته از افراد ممکن است به اگزمای سرشتی دچار شوند زیرا نسبت به مواد شیمیایی حساسیت بیشتری داشته و بیشتر در معرض خطر قرار دارند توصیه می شود از شوینده های ملایم مانند شامپو و صابون بچه برای شست و شوی دست ها استفاده کنند. همچنین از پاک کننده های غیرصابون استفاده کنند تا چربی مختصر پوستشان از بین نرود تا پوست آنها دچار خشکی، سوزش و خارش نشود.

احتمال بروز مشکلات ریوی و تنفسی در کودکان و زنان هنگام خانه تکانی


با فرا رسیدن روزهای پایانی سال، خانواده ها به فکر تمیزکردن، شست شو و خانه تکانی هستند اما در نحوه استفاده از مواد شوینده توجه کافی ندارند به خصوص در این میان زنان و کودکان بیشتر از سایر افراد سلامتی شان به خطر می افتد. افرادی که در منزل از شوینده های قوی استفاده می کنند بدون رقیق کردن مواد شوینده با آب، آنها را روی سطوح می ریزند که متاسفانه این کار عواقب و عوارض جبران ناپذیری برای سلامتی آنها دارد.
در واقع استفاده از مواد شوینده با آب داغ موجب می شود که هنگام شست وشوی سطوح، مواد شیمیایی درون این مواد شوینده به بخار تبدیل شوند و پس از ورود به مجرای تنفسی فرد برای او مشکل ساز شوند. اما بطور کلی مواد شوینده معمولی می تواند جایگزین مناسبی به جای شوینده های پرعارضه باشد به طوری که مواد شوینده معمولی حاوی آنزیم کم خطر است.

سفید کننده ها و یا جرم گیرها اگر با غلظت بالا و با بوی تند و سوزاننده استفاده شود محرک دستگاه تنفسی فوقانی و تحتانی می شوند. استشمام بخار متصاعد شده از مایعات شوینده مانند وایتکس و جوهر نمک بر مخاط تنفسی اثرات التهابی و مضری می گذارد و در نهایت منجر به بیماری تنگی نفس در افراد می شود و استفاده از این مواد در بیمارانی که سابقه نارسایی قلبی توام با بیماری های ریوی دارند استفاده از این مواد باعث تنگی نفس و شدت بیماری آنها می شود.
بهتر است افراد هنگام استفاده از مواد شوینده شیمایی از ماسک‌های فیلتردار استفاده کنند ماسک‌های معمولی نیز می‌توانند مفید باشند ولی اثربخشی ماسک‌های فیلتردار را ندارند. ماسک‌های فیلتردار از ورود ذرات کوچک هم جلوگیری می‌کنند و نکته دیگر این است که هر گونه غبار می‌تواند موجب حمله در افراد مبتلا به آسم شود. این افراد نیز در هنگام غبارروبی منزل حتما باید از ماسک استفاده کنند.



نظرات شما عزیزان:

اسفندیاری نفر
ساعت12:17---7 اسفند 1393
ﺑﺎﻫــﺎﺭ ﺍﻭﻟﺴـــﻮﻥ ﻳﺎﺯ ﺍﻭﻟﺴـﻮﻥ
ﺩﺭﺩ ﻭ ﻏﻤﻴﻨــــﮓ ﺁﺯ ﺍﻭﻟﺴــﻮﻥ
ﻣﻦ ﺁﻏﻼﺳــــﺎﻡ ﻋﻴﺒــــﻲ ﻳﻮﺥ
ﺳﻨﻴﻨﮓ ﻛﻴﻔﻴﻨﮓ ﺳﺎﺯ ﺍﻭﻟﺴﻮﻥ
پاسخ:ساغول سن


مسلم مکاری
ساعت15:03---29 بهمن 1393
خیلی عالی بود متشکرم از اطلاعاتی که دادید لطفا به وب سایت من هم سر بزن و لینکم کنی ممنون میشم
پاسخ:،برای تبادل لینک ابتداماراباعنوان " سلامتی وتندرستی"وآدرس haghjoonaz.ir لینک نمایید .سپس مشخصات لینک خودرادرقسمت " تبادل لینک هوشمند "نوشته ، درصورت وجود لینک مادرسایت شما لینکتان به طور خودکار درسایت ماقرارمی گیرد .


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: سلامتی وتندرستی ، عمومی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : پنج شنبه 23 بهمن 1393برچسب:حفظ سلامتی موقع خانه تکانی عید, | 11:20 | نویسنده : Haghjoo |
.: Weblog Themes By VatanSkin :.